Een projectinrichter die inspirerende woon- en werkomgevingen realiseert met een persoonlijke touch in heel Nederland.

T: +31 (0)384778560
E: info@thereca.nl

Blog

HomeLaatste nieuwsMaak je imago onderdeel van je bedrijfsinrichting

Maak je imago onderdeel van je bedrijfsinrichting

‘Ze wilden het weer fris, hip en vernieuwend hebben’, vertelt Denis Holterman, commercieel directeur/projectadviseur van Thereca, over het Kartcentrum van de gebroeders Tim en Tom Coronel. ‘Aan onze ontwerpers om dat voor elkaar te boksen.’ De tweeling zocht een partij die ‘out of the box’ kon denken. Dan zitten ze bij de ontwerpers van Thereca natuurlijk goed. Ook letterlijk. Want de inrichter biedt ook stoelen die volledig op ‘maat’ gemaakt kunnen worden. En ‘toevallig’ heten die stoelen Tim en Tom. ‘Wil je ze roze? Met een geborduurde naam erop? Het kan allemaal!’

‘We hebben zelf twee stoelen ontworpen’, vertelt Denis. ‘We wilden een metalen stoel ontwerpen die in zijn geheel gefabriceerd moest gaan worden in Nederland vanuit een circulaire gedachte. De ene heet de Tim en de ander noemen we de Tom.’ Via LinkedIn deelde Thereca dit nieuwtje met de gebroeders Coronel. En van het een kwam het ander. ‘Zij hadden een auto (“The Beast”) waarmee ze de Dakar race altijd rijden en wij hebben de twee stoelen gepersonaliseerd met de kleur van hun auto, hun naam en startnummer erop’, gaat Denis verder. Maar daar stopte de samenwerking niet.

Frisse uitstraling

‘Hun kartcentrum Coronel Kartracing BV te Huizen kon wel een opfrisser gebruiken’, vertelt Denis, met gevoel voor understatement. ‘Het was, zo vonden Tim en Tom, gedateerd. Ze waren toe aan nieuw meubilair; een frisse uitstraling die past bij hun identiteit.’ Samen met de studio en het team van Thereca ging hij aan de slag. Dat betekent in beeld brengen wat de klant wenst, en door middel van moodboards, visuals en het uittekenen van plannen laten zien wat er mogelijk is. ‘We hebben in het plan auto’s uit elkaar gehaald en in delen in kleur aan het plafond gehangen, velgen van auto’s aan elkaar gelast en daarvan een tafel bedacht.’ ‘Meubels kun je overal kopen’, stelt Robin Veen. ‘Tim en Tom zochten een club die creatief bij hen aansloot.’ Daarmee wil de directeur, inmiddels de vijfde generatie binnen het familiebedrijf Thereca, vooral aangeven hoe de inrichtingsspecialist in de loop der jaren is geëvolueerd. ‘Een meubelboer levert stoelen en tafels, maar ons bedrijf drijft op creativiteit. Kortom: onze studio wordt steeds belangrijker.’

Inrichting en imago moet kloppen

De eerste kennismaking met een bedrijf is vaak een website, weten ze bij Thereca. ‘Webdesigners maken de mooiste dingen, weten een hip en eigentijds imago neer te zetten en proberen zo de klant te lokken’, aldus Denis. ‘Maar al te vaak sluiten deze beelden niet aan bij de realiteit. Robin: ‘Wij merken dat mensen online heel druk zijn met hun imago. Maar als mensen bij het bedrijf komen, dan sluit het totaal niet aan. Onze ontwerpers zorgen voor de vertaling van wie jij bent en wat je wilt uitstralen. Maak je imago onderdeel van je bedrijfsinrichting. Dat wat bezoekers op de site hebben gezien, moet kloppen met de werkelijkheid. Anders vragen mensen zich bij binnenkomst af of ze hier wel goed zijn…’ Naast deze herkenbaarheid voor de klant, is een aantrekkelijke, passende inrichting ook belangrijk voor de werknemers. ‘Werknemers moeten zich er thuis voelen.

Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt dit steeds belangrijker.’ Elles Leverink, interieur architect bij Thereca: ‘We willen als bedrijf hierin voorop lopen. We stellen veel vragen over wat je als bedrijf met je inrichting wilt, waar je voor staat, wie je bent. Alleen zo kunnen we als ontwerpers een plan maken dat helemaal bij jouw bedrijf past. Kortom: we hebben het allang niet meer over ‘hoeveel bureaus en kasten wil je?’, maar kijken naar het totaalplaatje. De puzzelstukjes moeten in elkaar passen om zo een prettige werkomgeving te creëren die aansluit bij het (gewenste) imago.’ Daarbij wordt aan alle zintuigen gedacht. ‘Kleur, daglicht, het groen dat je toevoegt, maar ook geur.’ Dus bij het Kartcentrum van de broertjes Coronel wordt de geur van verscheurd rubber rond gespoten? ‘Die geur hangt er al van zichzelf’, lacht Robin. ‘Maar je begrijpt: als het er naar roosjes zou ruiken, dan vraagt iedere bezoeker zich af of hij daar wel goed zit; dan sluit het niet aan bij het verwachtingspatroon.’

Zintuigen

Thereca levert niet alleen meubelen, maar ook geurinstallaties, verlichting en akoestische oplossingen. ‘Een prettige werkomgeving zorgt ervoor dat mensen zich thuis voelen en dat uit zich in minder verzuim, hogere productiviteit en tevreden medewerkers’, weet Denis. En wees gerust: sommige interieuraanpassingen zijn best ‘simpel’ te bewerkstelligen en kosten niet meteen ‘klauwen met geld’. ‘Zo hebben we laatst bij de Inclusief Groep in Nunspeet, met kleur en akoestische panelen, een prettige werkomgeving weten te creëren. Er werken daar mensen met een beperking; die zijn prikkelgevoelig. Ze werkten in een witte ruimte met heel fel licht; daar schrik je bij binnenkomst al van. Ook was er veel resonerend geluid. Of wij dat prikkelarmer konden maken. Natuurlijk! We hebben het opgelost met meer kleur op de muren (denk ook aan fotobehang) en akoestische oplossingen. Dit heeft er voor gezorgd dat de werknemers zich veel prettiger zijn gaan voelen op hun werkplek.’

Moraal van het verhaal: je kunt met kleine aanpassingen veel doen voor het welzijn van de werknemer. ‘Thuis zijn we heel erg met sfeer en styling bezig. In het bedrijfsleven moest het vooral functioneel en Arbo technisch verantwoord zijn’, weet Robin. ‘Pas nu gaat het bedrijfsleven zich realiseren dat sfeer en beleving op kantoor ook heel erg belangrijk is. Als wij vragen ‘wat heb je nodig?’, willen we niet als antwoord ‘zes bureaustoelen, een vergadertafel met tien stoelen en twee kasten’. We willen weten wat je met je inrichting wilt bereiken.’ De ontwerpers van Thereca denken graag mee over de inrichting en kijken daarbij heel duidelijk naar de beschikbare ruimte en de wensen van de klant. ‘Binnen bedrijven moet altijd wel eens worden vergaderd. Dus moet er, in de optiek van een ondernemer, ook een vergaderzaal komen. Maar dat kan ook anders’, stelt Robin. ‘Wij hebben bij Thereca zelf gekozen voor een restaurant, tevens bar, met een fijne leestafel, een snookertafel, ‘intieme’ zithoekjes; een prettige plek waar we ook businessmeetings organiseren, waar we als werknemers even kunnen relaxen, én waar we met elkaar kunnen vergaderen. Kortom: een multi-inzetbare ruimte die meteen laat zien hoe wij in elkaar steken. Creatief, prettig in de omgang. Het ademt sfeer, gemoedelijkheid. Wie hier binnenstapt voelt zich geborgen. Alsof je thuiskomt.’

Tim Coronel: “De mensen van Thereca zijn ‘’vakidioten’’. Als ondernemer ben je natuurlijk altijd erg druk bezig met je eigen materie de zaak gaande te houden. Wat ik heel fijn vond aan Thereca is dat zij mij inspiratie gaven met ideeën om dingen te veranderen. En dat wil zeggen; eigenlijk ontzorgen. Want als ondernemer ben je bezig met de dagelijkse beslommeringen. En zij weten natuurlijk qua materie wat er allemaal in de markt is. Zij hebben voor ons hele mooie moodboards gemaakt en een richting gegeven waar ik heel blij mee ben, want uiteindelijk is onze ontvanger er erg blij mee en het ziet er nu natuurlijk tien keer beter uit. Het fanatisme is eigenlijk wat me het meest raakte bij Thereca, dat wil eigenlijk zeggen dat zij continu ermee bezig zijn voor mij. En daar was ik trots op!”

Bron artikel: Maak je imago onderdeel van je bedrijfsinrichting – Regiolokaal – editie Juli